1. Aktualność – tylko to co aktualne może zaistnieć w mediach. To się po prostu sprzedaje – na co komu informacja o tym, co się stało wczoraj? Najważniejsze jest to, co się dzieje dzisiaj, W TEJ CHWILI.
2. Neutralność – news nie jest artykułem sponsorowanym, nie powinien niczego reklamować – od tego są inne gatunki dziennikarskie i publicystyczne. W neutralności chodzi również o umiejętność przedstawienia faktów bez ich koloryzowania czy dramatyzowania (po prostu – brak przymiotników wartościujących, budujących emocje!).
3. Obrazowość – czyli działamy na wyobraźnię czytelnika, ale uwaga – nie za mocno! Odbiorca na podstawie naszego newsa po prostu powinien wiedzieć, co konkretnie się wydarzyło, gdzie i kto brał w tym udział. Warto w tym miejscu pamiętać, że czytelnicy cenią sobie prosty język i czynną narrację.
4. Zwięzłość – informacja powinna być krótka – na dłuższe teksty z reguły odbiorcy nie mają czasu albo zwyczajnie ochoty. Im krótsza i bardziej rzeczowa informacja, tym lepiej dla naszej redakcji.
5. Konkretność – czyli posługujemy się konkretnymi i dokładnymi danymi dotyczącymi danego wydarzenia. Zamiast mówić ogólnie o czymś, wymieńmy co się dzieje i kto bierze w tym udział.
6. Element bliskości – piszmy na temat wydarzeń, które są blisko odbiorcy. Na gruncie lokalnym – o sprawach miejskich, na gruncie ogólnopolskim – o Polsce. Pamiętaj, że zawsze wydarzenie bliższe ma większe znaczenie dla odbiorcy.
7. Element wielkiego świata – mogłoby się wydawać, że ta cecha kłóci się z poprzednią. No cóż, poniekąd tak jest, jednak jeśli dana sprawa dotyczy osoby powszechnie znanej lub dane wydarzenie dotyka większej społeczności, wówczas jest ono atrakcyjniejsze dla odbiorcy.
8. Forma – im prostsza, bardziej przejrzysta i trzymająca się kupy informacja, tym więcej czytelników zechce ją przeczytać.
newsy piszemy w 3 os. l.poj., tzn. zamiast „Na własne oczy widziałem jak budynek się walił!” to „Budynek XYZ zawalił się”.
prosty język to proste zdania, np. „Budynek spłonął.”, „Zderzyły się dwa samochody” a nie: „Budynek uległ spłonięciu” czy „Doszło do zdarzenia drogowego, zwanego kolizją, dwóch samochodów osobowych”.
przymiotniki ograniczamy do minimum, np. „Rozhisteryzowany pies wpadł do rzeki” a nie „Rozhisteryzowany, piękny, długowłosy pies wpadł do głębokiej, wartkiej i bardzo niebezpiecznej rzeki”. Choć niewątpliwie drugi opis bardziej działa na wyobraźnię, to lepiej nie bawmy się w gawędę o danej sytuacji.
nie używaj zdrobnień – żadnych „dzieciaczków”, „autek”, „Julitek”, „Magduś” i tym podobnych rzeczy.
nie nadużywaj słów nacechowanych emocjonalnie oraz dramatyzujących– ogranicz w swoim tekście takie zwroty jak: „najtragiczniejszy wypadek w historii”, „niezwykle krwawy zamach” czy „bestialski czyn zwyrodnialca spowodował, że niewinne, ledwie jednoroczne dzieciątko, tragicznie zmarło”. To nie ma być opowieść z krypty, tylko news!
nie pisz tzw. „odbytów”, tzn. nie zaczynaj żadnej relacji (np. z wystawy czy imprezy sportowej) od słów: „W niedzielę, 15 kwietnia na boisku w Warszawie ODBYŁ SIĘ mecz”. Takie zdania odstraszają czytelników, przypominając do złudzenia wypracowania szkolne. Znacznie lepiej brzmi: „Emocje, pot i ostatecznie wygrana – to zaserwowali swoim kibicom piłkarze Klubu XYZ na sobotnim meczu.”
unikaj tytułów ogólnych, np. „W Warszawie był kongres”. Zamiast nich używaj konkretów: „XXX Kongres Ligii Soków Pomidorowych” lub czegoś, co zaskoczy: „Soki Pomidorowe debatują w Pałacu Kultury”.
unikaj powtórzeń – pamiętaj, aby tytuł (ewentualnie nad lub podtytuł), lead i rozwinięcie się uzupełniały. Np. Tytuł: „Karambol na A4”, lead: „W porannym wypadku poszkodowanych zostało 10 osób, w tym sprawca – 23-letni bydgoszczanin.”, rozwinięcie: „Ze wstępnych ustaleń policji wynika, że do wypadku doszło w wyniku zasłabnięcia sprawcy. Od tego momentu wydarzenia potoczyły się lawinowo - uderzył on w jadący na drugim pasie samochód, którym jechała trzy osobowa rodzina. Kolizja spowodowała zablokowanie obu pasów ruchu, czego nie zauważyli również kierowcy opla oraz deawoo. Wszyscy – zarówno kierowcy, jak i ich pasażerowie, trafili do szpitala na obserwację. Ich stan jest stabilny.”
najważniejsze – pisz zawsze z myślą o czytelnikach, czyli o tym, co dla nich będzie ciekawe, a nie dla Ciebie!